צבי גולדפינגר קרקע לרכישה

צבי גולדפינגר: 4 נקודות שכדאי לבדוק לפני שרוכשים קרקע להשקעה

רכישת קרקע להשקעה היא אחד מהאפיקים המעניינים ובעלי הפוטנציאל כיום, אך לא מדובר בעניין של מה בכך. ישנן לא מעט שאלות העולות בכל תהליך שמתבצע – כמו שאלת העיתוי הנכון או מיקום הקרקע לרכישה. אם כולם היו יודעים איפה הכי כדאי לרכוש קרקע להשקעה, כל משקיעי הנדל”ן היו נהנים מרווחים גבוהים ועסקאות טובות ומוצלחות. לא פעם אנחנו שומעים על משקיע נדל”ן שרכש קרקע להשקעה שהניבה תשואה נהדרת – אך כדי להשיא תשואה טובה, יש צורך לעשות זאת נכון, וברוב המקרים גוף מלווה הבקיא ברזי התחום יכול לסייע באיתור הזדמנויות אטרקטיביות.

אספנו 4 טיפים שיעזרו לכם ושכדאי לקחת בחשבון, לפני שרוכשים קרקע להשקעה:

  1. מיקומים אטרקטיביים – על פי רוב (אך לא תמיד), עדיף לחפש קרקע להשקעה במיקומים מבוקשים ובסמוך לתשתיות מפותחות. קרקע שקרובה ליישוב בעל ביקוש גבוה, אזורים הקרובים לתשתיות תחבורה בין אם כבישים או תחבורה ציבורית, אזורי מסחר וכו' – הפוטנציאל להשיא רווחים על השבחת הקרקע יעלה.
  2. בחירת חברה או יזם בעלי ניסיון – חשוב לשים לב כמה שנים החברה או היזם פועלים בשוק הנדל"ן וכמה ניסיון והצלחות הם צברו עם השנים. כשאתם בוחרים חברה שתלווה אתכם ברכישת קרקע להשקעה, חשוב להרגיש שיש על מי לסמוך ושיש מי שמלווה אתכם בכל צעד. אתם, המשקיעים, צריכים להבין את הנעשה בתהליך הרכישה והחברה המלווה צריכה לפעול בשקיפות מקסימלית מולכם בנושא זה.
  3. תקן 22  – תקן זה עוסק בהערכת השווי של הקרקעות שלא מאושרות לבנייה. התקן קובע הנחיות ברורות ומפורטות לשמאים שצריכים להעריך את שווי הקרקע. השמאי צריך למסור למשקיע הערכה של שווי הקרקע כיום, לפני שמתחילים את תהליך ההשבחה, ומה צפוי להיות השווי של הקרקע אם תהליך ההשבחה ייצא לפועל. כמו כן, התקן בודק גם את המצב המשפטי של הקרקע ונותן למשקיע כלים יעילים כדי למדוד את העסקה, את הסיכונים ואת הסיכויים שלה להצליח, כדי שהמשקיע יוכל לקבל החלטה נכונה ונבונה.
  4. תוכנית בניין עיר (תב"ע) – בתוכנית זו, מסומנות הקרקעות בצבעים לפי ייעודן. קרקעות בצבע חום מיועדות למבני ציבור, קרקעות בצבע ירוק מיועדות לטובת פארקים ושטחים ירוקים, קרקעות בצבע אדום מסמנות דרך גישה או כביש, קרקעות בסגול מראות את שטחי המסחר והתעסוקה. קרקעות הצבועות בצהוב מיועדות למגורים, ולכן זהו סימן מסוים למשקיע, שמעוניין לרכוש קרקע, עליה צפויים להיבנות בעתיד מבני מגורים.