צבי גולדפינגר: דברים שכדאי לדעת על נטילה ומחזור של משכנתאות

פעמים רבות קיים חוסר הבנה של נוטלי משכנתא בתחום וחוסר בקיאות בתהליכים המורכבים. לעתים בשיחה מול הבנק יתקל הלווה בשפה בנקאית ומקצועית שלא מוכרת לו. לשם כך יש צורך ביועץ משכנתאות שילווה אתכם לכל אורך התהליך וידאג שההלוואה תילקח בצורה הכי נוחה לכם עם התנאים הטובים ביותר. איש העסקים צבי גולדפינגר עושה לכם סדר בתהליך נטילת המשכנתא ובמחזור משכנתא קיימת.

מחזור משכנתא, מסביר צבי גולדפינגר, זהו בעצם תהליך שבו לוקחים משכנתא קיימת ומחליפים אותה במשכנתא חדשה עם תנאים טובים יותר, שיתאימו למצב הפיננסי והמשפחתי בהווה.

התאמת המשכנתא למצב הפיננסי

מחזור משכנתא.
מחזור משכנתא – צעד משתלם וחסכוני.

פעולת המחזור לרוב משתלמת (שימו לב, חלון ההזדמנויות מצטמצם) משום שסכום הכסף שישולם בתכנית החדשה יהיה קטן משמעותית מסכום הכסף ששולם לבנק עד כה.  לעתים גם מדובר בצעד שלא ישתלם ללווה ספציפי, אך לרוב מדובר בתכנית שתחסוך כסף רב בתהליך פשוט יחסית. תהליך זה כרוך בעמלת פירעון מוקדם שאותה ניתן להוסיף לסכום המשכנתא החדשה.

הנה כמה נקודות שכל לווה חייב להכיר בעבודה מול הבנק ומול יועץ משכנתאות:

  • בראש ובראשונה, אם בחרתם להתייעץ עם יועץ משכנתאות של הבנק, חשוב שתדעו שהוא נציג מטעם הבנק ולכן קיימים אינטרסים חבויים אצל אותו יועץ. יש לוודא מול היועץ כי הוא עובד עם מספר בנקים ולא רק מול בנק אחד שנוח לו לעבוד איתו.
  • חשוב שתשתפו פעולה ותמסרו את כל המידע הנחוץ בעבודה מול יועץ המשכנתא ששכרתם את שירותיו. יכול להיות מצב בו הבנקים לא יאשרו את המשכנתא בגלל הגבלות כאלה ואחרות שחלות עליכם מבלי שתדעו או תזכרו.
  • יש לקחת בחשבון את כל העלויות הכרוכות בלקיחת משכנתא: רישום בטאבו, עמלת פתיחת תיק הלוואה, עלויות יועץ משכנתאות, שמאי ועוד.
  • לקיחת משכנתא היא ככל הנראה העסקה החשובה בחייכם וחובה עליכם לשאול כמה שיותר שאלות, להבין את תמונת המצב הכוללת ולברר על כל תהליך או מושג לא מוכר.
  • יש לדבר עם היועץ בגובה העיניים ולהבין ממנו בדיוק את כל המסלולים הקיימים להלוואה, תוך קבלת הסבר על יתרונות וחסרונות ולקבל ממנו המלצה.

גם לאחר נטילת המשכנתא יש להישאר מעודכנים ולבדוק אם תנאי המשכנתאות הקיימות בשוק יכולות להיות כדאיות יותר עבורנו. כדאי לבדוק אחת לכמה זמן את מצב השוק. צבי גולדפינגר ממליץ לבדוק את התכנית הקיימת ולמחזר משכנתא בהקדם, בעיקר בשל מצב הריבית במשק.